ב"ה יום ראשון, כ"ט כסלו תשע"ח | 17.12.17
קווים כלליים לחידוש שבספר התניא ■ טור מרתק

בשער התניא כותב אדמו"ר הזקן כמה מילים קצרות בכמות אך רבות באיכות, המתווים את הכיוון הכללי של הספר. באופן עקרוני יותר ניתן לומר שבעצם הם מתווים את ציר משנתו הכללית ותפיסת עבודת ה' הייחודית אותה בא אדמו"ר הזקן להנחיל לכלל ישראל. הוא מבהיר שהספר בא ב'סך הכל' להראות את אמיתותיו של פסוק אחד בתורה הנראה מוזר מאוד ● ישנם רעיונות ואידיאלים רבים שברמת העיקרון כולם בעדם, אך כשבאים להבין מה משמעותם האופרטיבית מסתבר שעל הנייר זה חזק יותר מבמציאות. בריאליות של דרך העולם, השיטה לא רלוונטית לא ישימה ולא מחזיקה מים. דוגמה לכך היא הרעיון של הקומוניזם. על פניו חזון מדהים של אחרית הימים של וגר זאב עם כבש, שיתופיות, הדדיות, עקירת סיבת הקנאה והגאווה, רעות וערבות הדדית. מה יכול להיות רע בכזה רעיון? ● הרב אריק מלכיאלי יו"ר 'חסידות בגובה העיניים' ומרצה בארגון 'מחנה משותף' מגיש קווים כלליים לחידוש שבספר התניא ● לטור המלא>>>
המרצה הרב אריק מלכיאלי
בשער התניא כותב אדמו"ר הזקן כמה מילים קצרות בכמות אך רבות באיכות, המתווים את הכיוון הכללי של הספר. באופן עקרוני יותר ניתן לומר שבעצם הם מתווים את ציר משנתו הכללית ותפיסת עבודת ה' הייחודית אותה בא אדמו"ר הזקן להנחיל לכלל ישראל.

הוא מבהיר שהספר בא ב'סך הכל' להראות את אמיתותיו של פסוק אחד בתורה הנראה מוזר מאוד. משה אומר לעם ישראל לפני מותו שהוא מצפה מהם שמירה מוחלטת של ציווי התורה כיון שאין מדובר ביעד שאפתני גרנדיוזי אוטופי, אלא ביעד סביר לחלוטין הקרוב מאוד לביצוע.

ישנם רעיונות ואידיאלים רבים שברמת העיקרון כולם בעדם, אך כשבאים להבין מה משמעותם האופרטיבית מסתבר שעל הנייר זה חזק יותר מבמציאות. בריאליות של דרך העולם, השיטה לא רלוונטית לא ישימה ולא מחזיקה מים.

דוגמה לכך היא הרעיון של הקומוניזם. על פניו חזון מדהים של אחרית הימים של וגר זאב עם כבש, שיתופיות, הדדיות, עקירת סיבת הקנאה והגאווה, רעות וערבות הדדית. מה יכול להיות רע בכזה רעיון?

זהו שכן. במציאות זה גרם לסבל רב ומותם של מיליונים. הרעיון לא ישים במציאות וגורם לקריסת מערכות.

אומר משה לעם ישראל שחזון ויעדי התורה הם ראליים ביותר. ולא רק במישור המעשי אלא גם במישור המהותי של עיצוב פנימי של האישיות של הרגשות והמשיכה הטבעית של הנפש לאור מודל התורה, הוא קרוב מאוד.

וכאן באה שאלת המיליון דולר: הרי עולם הזה הוא עולם מלא בקליפות ורוע תרבותי ומעשי. 'כל מעשה עולם הזה קשים ורעים והרשעים גוברים בו'. ואם כן איך זה בדיוק כל כך קרוב?

לכאורה יש כאן שיווק ויח"צ של מוצר הכרוכים בהטעיית הציבור ח"ו?..

ספר התניא הוא 'כתב ההגנה' על ההצהרה הזו. הוא 'סטארט-אפ' מדהים ואדיר, שמעז ולוקח על עצמו להיות ה 'ווייז' שיראה לאדם, שגם אם הדרך נראית בלתי עבירה בעליל, מליאה פקקים ומחסומים, הוא יוביל אותנו בה בבטחה עד להגעה ליעד.

מדיוק בלשונו 'מיוסד על פסוק כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו. לבאר היטב איך הוא קרוב מאוד בדרך ארוכה וקצרה, בעזרת ה' יתברך', ניתן לומר, שהרעיון בשיטה המופלאה כרוך בשלושה עקרונות כללים:

א. ניסוח והגדרה מדויקת של הדרישות –יוזמות ורעיונות טובים ומצוינים רבים נדחים על הסף לצערינו, היות שהאדם מעריך שהם קשים הרבה מעבר לאמת. דמיון פורה יכול להגדיל את מימדי המאמץ והכוחות הנדרשים ממשימה מסויימת, דבר שגורם ליאוש מוחלט והורדת כל מוטיבציה בעניין.

לכן ראשית הכל זה להגדיר בבירור את גבולות הגזרה של דרישות התפקיד,דבר שבמיידית מוריד את סף הלחץ הפסיכולוגי.

ואמנם בספר התניא מציב אדה"ז מודל רוחני ריאלי מול מודל לא ריאלי, ומציין בדיוק מה היעד שלנו ומה לא.

המודל הלא ריאלי זה שינוי טוטאלי של האישיות ,מצב שבו האדם מואס ברע ומסוגל להקיא רק לשמעו,וכן להיפך נמשך ומתאווה מאוד לטוב הרוחני ולקיום רצון ה'.זהו יעד אוטופי שלא שייך לרוב האנושות ולא עליו ציוותה התורה.

היעד הריאלי הוא לא המצאת האישיות מחדש, אלא שליטה על המחשבות הדיבורים והמעשים תוך תיבולם במוטיבציה בסיסית הבנויה על ההבנה בגדלות ה וביוקר התורה והמצוות. כל אדם רציני ונורמאלי יכול וצריך לשלוט על סוגריו הן הגשמיים והן הנפשיים, גם כשבא לו הפוך. זהו אחד ההבדלים הקריטיים שבין הנורמאלי למשוגע..

כל אדם יכול לכוונן את עצמו לשם, לו רק ירצה בכך וישקיע ממרצו ברצינות בעניין.

ב. הדרך ארוכה אך מובטחת – התובנה שאין קיצורי דרך וחיים קלים.

זה מתאים אולי ב'ללהלנד'..אך בחיים כמו בחיים, שום דבר רציני כמו עבודה, זוגיות, חינוך ילדים, ועוד, לא בא כלאחר יד. נדרשים סבלנות ועבודה אישית לעיתים אף סיזיפית. התורה לא אמרה שזה קל, היא אמרה שזה קרוב ואפשרי, וזהו הבדל ענק.

מה שכן, ישנה הבטחה ברורה שאם האדם יהיה תלמיד ממושמע וסובלני, עם מוכנות ומחויבות לתהליכים ארוכי טווח, אדמו"ר הזקן לוקח את האחריות להיות זה שייתן את התווית הדרך הרוחנית והנפשית המקצועית, והוראות ההפעלה, שלב אחר שלב.

ג. בטחון בסייעתא דשמיא - האמונה בליווי והעזר האלוקי הניתן לעובדי ה'.

תובנה זו שאדם לא נמצא לבד במדבר אלא מלווה בעזר אלוקי ,נותנת לו את ההבנה שהעניין הוא בר השגה. כשאדם יודע שיש לו גיבוי מוחלט מבורא העולם, ו'מלגות עזר רוחניות' למי שמראה רצינות, הוא סמוך ובטוח שהוא יצליח. כמו כוח צבאי רגלי שיודע שיש לו גיבוי וליווי אווירי, הוא מתנהל לגמרי אחרת ובביטחון גדול יותר. 'הבא לטהר מסייעין בידו'.

י"ט בכסלו תשע"ח