ב"ה יום שני, ד' כסלו תשע"ט | 12.11.18
ynet: האם חב"ד מתפצלת?

אתר האינטרנט הפופלרי כותב היום על "הקרע הגדול המאיים על אחדותה של אחת החסידויות הוותיקות והגדולות בעקבות הסתלקות הרבי"
נטע סלע
תנועה שהיא שתיים: ביום חמישי האחרון, ג' תמוז לפי התאריך העברי ויום פטירתו של הרבי מלובביץ', עמדו שני צעירים בחנות הירקות של זלמן בכפר חב"ד ובמקום להתעניין בעגבניות ובחסה הם ניהלו ויכוח סוער.

האחד הטיח בשני: "מתי תבין את זה, עוד 10 שנים? עוד 20 שנה? כמה זמן ייקח לך לקלוט?". השני השיב לו בכעס: "אתה כופר!". שניהם נראו כמו צעירים חב"דניקים טיפוסיים רק עם הבדל אחד קטן אבל משמעותי. הראשון היה חבוש בכיפה שחורה חלקה ובבגדים נטולי סממנים מיוחדים. לשני על הכיפה היה רשום "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" ובדש המקטורן הייתה מוצמדת לו סיכה קטנה בצורת דגל צהוב ועליה רשום 'משיח'.

ההבדל החיצוני הזה, הוא אולי קטן ובלתי נראה לעין לא חב"דניקית, אבל בתוך חסידות חב"ד הוא מסמל את הקרע הגדול המאיים על אחדותה של אחת החסידויות הוותיקות והגדולות בעולם היהודי אשר נוסדה על ידי 'האדמו"ר הזקן', רבי שניאור זלמן מלאדי' במאה ה- 18.

תום עידן שושלת האדמו"רים, כפי שקרה לשושלת החב"דית עם פטירתו של הרב מנחם מנדל שניאורסון, מהווה במונחים של עולם החסידות רעידת אדמה. מאז יום הפטירה של הרבי הנערץ חב"ד הולכת ונחלקת לשניים כשמצד אחד של השבר ניצב הפלג המרכזי, כשהמעוז שלו ממוקם בכפר חב"ד, אשר מקבל את העובדה שהרבי 'הסתלק' וכי הוא נמצא איתם אך בצורה רוחנית. מן העבר השני של השבר ניצב הפלג המשיחי בחב"ד, המאמין בהישארותו של הרבי מלובביץ' במציאות ובצורה גשמית, המתפזר בקהילות בבת ים, הרצלייה ובקריות וכן ברחבי העולם. בשנה הראשונה לפטירתו של הרבי מלובביץ' עוד נעשו ניסיונות לגשר על חילוקי הדעות הרעיוניים אך ללא הצלחה מרובה.

איזה אחוז מהווים "המשיחיסטים"?

ב-ג' תמוז מרגישים את הפיצול בצורה החריפה ביותר. בשבוע שעבר ציינו בכפר חב"ד את יום 'הסתלקותו' של הרבי בהילולה, כפי שנהוג על פי המסורת היהודית לציין את ימי פטירתם של צדיקי הדור. הפלג המשיחי לעומתם, בחר לציין את האירוע ב'התוועדות' חסידית בבת ים, יום קודם לכן. 'התוועדות' הנו אירוע מרכזי בעולם החסידי בו נוהג הרבי לשבת עם חסידיו ולהתוודע לבורא עולם בעזרת שירה ודברי דבקות.

ב'התוועדות' שארגן הרב זמרוני ציק בבת ים, גם השנה הזמינו את הרבי מלובביץ' לבוא ולהשתתף ואפילו הכינו לו כסא מיוחד. חלק מהמשיחיסטים אף נוהגים להכריז על קבלת פני הרבי מלובביץ', כשקהל החסידים נחלק לשניים כדי לפנות לו את הדרך ושטיח אדום נפרש לכבודו. מיותר לציין שהם מתכחשים לעובדה שקיים בכלל 'ציון' (חלקת הקבר) של הרבי.

ואולי אף אחד לא אוהב לדבר על זה אבל זהו למעשה הסוד הגלוי ביותר בחב"ד: רובם של 'המשיחיסטים' אינם מגיעים מבתים חב"דניקים אותנטיים אלא הצטרפו לחסידות באמצעות תהליך של חזרה בתשובה - אחד האידיאלים המרכזיים שהרבי מלובביץ' טיפח בימי חייו.

בכפר חב"ד משתדלים תמיד להדגיש כלפי חוץ ש'המשיחיסטים' "הם כאילו הרוב, אבל רק לכאורה" וש"הם מיעוט קטן שעושה רעש בגודל של כדור הארץ". אם כי למרות שהזרם המרכזי בחב"ד הוא עדיין הרוב המכריע ומוסדות החסידות החשובים כמו הישיבות, תלמודי התורה, בית הדין המרכזי ואגודת צעירי חב"ד העולמית נמצאים בידי אנשי חב"ד מן המניין, המשיחיסטים מורגשים יותר, רואים אותם יותר ופעילותם בשטח בכל הקשור למאבקים למען ארץ ישראל השלמה והגאולה, אינטנסיבית בהרבה מחב"ד הממוסדת.

תוך כדי נשיאת דברי הרבנים בהילולה בשבוע שעבר בכפר חב"ד, מסביר משה, חסיד חב"ד מהצפון מה בדיוק מפריע לו בדרך של 'המשיחיסטים': "כולם רוצים משיח. זו לא הבעיה. אבל יש עניין איך להוציא את הדברים החוצה. הם עושים את זה בבלאגן ובאי סדר והציבור לא מוכן לקבל את זה בצורה שהם מוציאים את זה החוצה. יש דרך סלולה לעשות את זה, כמו שהרבי עצמו התווה. הדרך של חב"ד זו בדרך הפנימיות ולא בחיצוניות".

"צריך לומר את האמת: הוא חי וקיים"

בבית- משיח בבני ברק, מעוזם של 'המשיחיסטים' בעיר, מודעים היטב לעובדה שבכפר חב"ד מסתייגים מהדרך שלהם. רגע לפני התחלת 'ההתוועדות' מסביר צביקה וינטורה, אחד הפעילים המרכזיים במקום שאולי "יש כמה חסידי חב"ד, שקצת קשה להם לקבל דברים שלא נתפסים אצלם, שכביכול, הם ראו בתקשורת שהיה עניין של 'הפך החיים' אצל הרבי וכביכול הדברים נראים להם מופרכים מצד טבע העולם, אבל האמת היא", הוא מסביר, "רובם המכריע של חסידי חב"ד גם מסכימים שמלך המשיח הרבי שליט"א (שיזכה לחיים טובים וארוכים) חי ולא רק חי וקיים ברוחניות אלא חי וקיים בגוף גשמי ממש". לדבריו, הסיבה שבכפר חב"ד מסתייגים מהם היא בגלל ש"הם מפחדים שאם אנחנו נגיד את האמת הזו לקהל הרחב יתרחקו אנשים. אבל אנחנו", הוא מוסיף, "שמכירים את תורת הרבי, יודעים שצריכים להגיד את האמת ללא כחל וסרק, גם במקרה שלמישהו קשה לו להבין אותה או להסביר אותו לאחרים".

"הולכת ונוצרת לה קהילה שכבר התנתקה מחב"ד", אומר אדם המהווה את אחת מדמויות המפתח של חב"ד בירושלים. "למרות שיש עוד עדיין קצת נגיעות פה ושם", הוא מוסיף, "ההתנתקות למעשה כבר קיימת". הוא מסרב להזדהות בשמו כי מדובר בנקודה הכואבת והרגישה ביותר בחסידות חב"ד שכולם מנסים להצניע אותה. אם כי, העובדה שהציבור הרחב בישראל מזהה את חב"ד עם הדגלים הצהובים, הסמל המובהק של הפלג המשיחי, כואבת להם אפילו יותר. משה מעדיף לנקוט בגישה נחרצת יותר. "פה אין דגלים צהובים", הוא אומר, "פה אנשים הם שפויים".

בעולם החסידות, כל חסידות מגדירה עצמה מבחינה חיצונית ופנימית על פי דרכה, ובכך למעשה מבדילה עצמה מחסידויות אחרות. עם פטירתו של הרבי מלובביץ', האחידות שאפיינה את חב"ד החלה להתפורר.

"אם נבדוק מה מרכיב קהילה נמצא שזו אחדות", אומר אחד מחסידי חב"ד. "להם (למשיחיסטים) יש אירועים, עיתון, אתר אינטרנט וסמכויות רבניות משלהם. גם לבוש משלהם שזה הכיפה והסיכה ואפילו דגל משלהם. ממש מערך שלם. האם הם יסכימו שבן או בת שלהם יתחתנו עם בן זוג שאינו מאמין שהרבי חי בגוף גשמי? התשובה היא לא", הוא אומר.

חנניה קורקוס מבית-משיח בבני ברק היה עונה לטענתו, אם היו השניים מדברים שהוא "היה מתנגד לרעיון שהבן או הבת שלו יתחתנו עם מישהו שלא מאמין שהרבי חי כי כל העניין של האמונה הזאת, זוהי לא סתם המצאה. זה אחד מיסודות האמונה השלמה בביאת המשיח".

"למה זה מוביל?", מעלה שאלה אחד החסידים וגם עונה עליה: "הולכת ונוצרת לה קהילה נבדלת ונפרדת מחב"ד". כששואלים אותו מה אפשר לעשות כדי בכל זאת לאחד את השורות הוא עונה ש"היום כבר אין מה לעשות". "ברגע שאנשים מתחילים לאמץ לעצמם כקבוצה", הוא מסביר, "לבוש מסוים שאופייני רק להם זה מוביל לתהליך שהם מבדילים את עצמם מאחרים. אם חס וחלילה משיח יתעכב והתהליך הזה יימשך, בסופו של דבר, אנחנו נמצא את עצמנו עם קהילה שיצאה מחב"ד".

"נשרוד, ונהיה כמעיין המתגבר"

אז מה בעצם הביא לשבר הגדול בחב"ד? בשיחה ל-ynet מסביר הדובר של חב"ד בישראל, הרב מנחם ברוד ש"'ההסתלקות' של הרבי יצרה בעצם בלבול גדול. קודם כל, כולם ציפו שזה לא יקרה והאמינו שהמשיח יבוא והרבי יהיה אתנו וזוהי באמת חידה איך הדברים התנהלו אחרת". "הרוב הגדול של החסידים הבין", הוא אומר, "לא חשב שזה יקרה אבל זה מה שקרה ועכשיו יש להתמודד עם המציאות אבל מולנו קמה קבוצה שחשבה שאם הם האמינו שזה לא צריך לקרות אז זה לא קרה".

"אנחנו חתרנו לכיוון שיאפשר לרוב המכריע של חסידי חב"ד לחיות תחת מטריה אחת", טוען ברוד, "אבל אותה קבוצה, התברר לנו, כל העניין היה לא רלוונטי כלפיה. השתדלנו למשל לא לכתוב ליד שמו של הרבי זצ"ל (זכר צדיק לברכה), כדי לא לפגוע בהם, כך גם עד היום, אבל זה לא עזר. הקבוצה הזו הייתה צריכה להביא לידי ביטוי בצורה הקיצונית ביותר, את המחשבות והתחושות שלהם שבחלקן, אם לומר בעדינות, היו תמוהות". כששואלים את ברוד עם כל העניין מביך אותו הוא עונה בשלילה אבל מציין ש"זה מצער שאנשים נתפסים לדברים שהם תלושים מהמציאות ותלושים מכל גישה יהודית ותורנית נכונה".

וינטורה מ'בית משיח' בבני ברק מגדיר, בניגוד גמור לברוד, את מה שקרה לפני 12 שנים כ'ניסיון גדול' וש"הרבי חי בגופו למרות שלנו קשה להבין את זה וקשה לראות אותו גם". כששואלים אותו מתי לאחרונה ראה את הרבי הוא עונה בכנות שהוא לא ראה אותו "אבל יש אנשים שיעידו שראו אותו. אבל גם אם אני עדיין לא ראיתי אותו", הוא מעיד ומוסיף, ש"אין לי שום ספק שהוא עדיין חי".

כשהרבי מלובביץ' נפטר ניסו כולם לחזות את עתידה שלך חב"ד. לאחר השואה למשל, כל חצרות החסידות שאיבדו את האדמו"ר אשר עמד בראשם התפרקו והחסידים נאלצו להסתפח לחצרות קיימות. כיום, למרות 'הסתלקות' הרבי, בחב"ד טוענים שהחסידות הצליחה לעמוד במבחן התוצאה. בעיתונות החרדית פורסם לקראת יום השנה לפטירתו כי מערך 'השליחות' בחב"ד גדל פי 3 ב- 12 השנים האחרונות וכיום פזורים כ-4000 שליחי חב"ד ברחבי העולם כולו.

לצד המשבר שבהתפצלות התנועה החב"דית לשניים, טוען ברוד ש"לא רק שחב"ד שורדת אלא שהיא כמעיין המתגבר. גדל דור צעיר שלא נופל מהדור שהכיר וראה את הרבי. אותם כוחות שהוא היה נותן בחיים הגשמיים בעולם הזה, הוא ממשיך לתת לנו היום מהמקום בו הוא נמצא". משה מגדיר את הפיצול כ"סיפור כואב" וטוען ש"זה לא מה שהרבי היה רוצה. זה נגד הדרך שלו שהייתה אהבת ישראל ואחדות ישראל וכל הספרים שלו מושתתים על הערכים האלו וכשקורה דבר כזה בחסידות שלו... זו גם הסיבה שלא יוצאים נגדם בפומבי, כי זה לא מה שהרבי היה רוצה. שיראו את המלחמה הזו בראש חוצות".

ט' בתמוז תשס"ו
הגב לכתבה

תגובות
8
1. עצוב. עצוב מאד.
ט' בתמוז תשס"ו
2. אנחנו בעצמנו אשמים
אם ב"ארזים נפלה שלהבת" וישנם רבני חב"ד המוגדרים כלא משיחיסתי"ם (ומפאת כבודם אינני נוקב בשמותיהם) המתראיינים לעתון בי"מ אין מה להלין על "אזובי הקיר".

ט' בתמוז תשס"ו
3. למה ברוד מסתכל על המציאות ולא על השיחות של הרבי
כפי שאנו כחסידים יודעים שלא מציאות העולם קובעת אלא הרבי קובע ואם הרבי אמר אז...
ט' בתמוז תשס"ו
4. ל-2 מי הם אזובי הקיר בשבילך
ט' בתמוז תשס"ו
5. פיצול חיוני לחב"ד
הפיצול חיוני לחב"ד. כמו שבזמנו הוצאנו מתוכינו את הנוצרים כך להתפצל, להתפלג ולהתבדל מהדת החדשה שהמציאו המשיחיסטים. ויפה שעה אחת קודם!
ט' בתמוז תשס"ו
6. שאלה רצינית
אם העדר שימושכם בתוארי כבוד אחר כתיבת שמו הק' של הרבי היתה בכוונה לתת מקום להס"א, אז עכשיו שלא הצלחתם עם זה (והייתי יכול לומר לכם לפני עשר שנים שזה לא יצליח, כי כשמתפשרים מפסידים ערך וכבוד מהשני ועוד ואכ"מ) אז למה אתם לא משנים את דרככם ולעשות כמו שמתאים לפי כבודו של הרבי?
ט' בתמוז תשס"ו
7. ההלכה קובעת ואין בלתה
כך למדנו רבינו הקדוש, ומתבטלים והופכים כבלתי רלבנטים כל הסברות אם הם נוגדים את התורה,הבה נבחן כמה דברים בשיטת הדגלנים האם הם עומדים במציאות ההלכה
א. בג' תמוז לאחר ההסתלקות,מה צריך לעשות עם גופו הקדוש של רבינו ,להושיבו על כסאו בחדרו ולהשאירו שם ,או לקיים את המצווה הפשוטה בתורה "קבור תקברנו"ו"בל תלין"האם אי מי מהרבנים של החי וקיים בגוף גשמי כפשוטו הי' מעיז לפסוק להשאירו כך עד היום הזה ח"ו.
ב.לו יצוייר שהי' לרבינו בן ממשיך האם אי מי הי' פוסק שאין לקיים את ההלכות של קדיש קריעה שבעה ושלושים וכו'
ג.ההלכה קובעת התנהגות של תלמידים,בהסתלקות רבם המובהק,מי יכול לבטל הלכות אילו,באיזה כח,באיזה סמכות .
ד.אם הרבנית ע"ה היתה בחיים לאחר ג' תמוז,והייתה רוצה להנשא לאחר,האם הי' אפשר לאסור עלי'בטענת חי וקיים,כשההלכה מתירה
ה.מי שחי וקיים חייב במצוות אני ראיתי את התפילין של רבינו בחדרו סגורים ונעולים בארון,
ו.כמו"כ כל המצוות קידוש בשבת,ד' מינים מצות,הרי בדיחה לומר שהוא מייצר בעצמו יין ומגדל ד' מינים בעצמו וקוצר חיטים ואופה מצות בעצמו באיזשהו מחבוא,
ז.וגם אילו יצוייר שהעורבים מביאים לו את כל זה ביחד עם צרכיו הגשמיים,מ"מ יש מצוות שמקיימים במנין דווקא,קריאת התורה אמירת קדיש ביירצייט של אביו נ"ע יו"ד שבט ,התרת נדרים ברכת כהנים וכו' האם יש איזשהיא מנין מושבעים באיזשהוא מקום בעולם,שנשבעו לא לגלות,שהוא חי וקיים א"כ מדוע הם מגלים
פירטתי את הנ"ל כדי להראות שזה לא עומד מול המציאות חוץ מזה שזה לא עומד במציאות העולם כפי שהקב"ה קבע לכל באי עולם,וכמו שאמר דוד מלך ישראל חי וקיים"מי גבר יחי' לא יראה מוות"אלא זה נוגד את המציאות התורתית ההלכתית,וכבר אמרו חז"ל "שיאבדו שלמה ואלף כמוהו ועל יאבד אות מן התורה"וכל הפלפולים לא יוצרים מציאות,גם אם אנו מאד רוצים בכך."לא ממדבר הרים"הדיבורים של פלוני מבת ים ואלמוני מנצרת לא יוצרים מציאות אנו בעולם המעשה והמעשה הוא העיקר
י' בתמוז תשס"ו
8. תשובה רציני למר 6 היקר
כי יש עדיין הרבה (כן, הרבה) חסידים ושלוחים בארץ שקשה להם אישית התוארים הללו, והם מחלקים בכבוד בהרבה מקומות את שיחת השבוע (כי הם לא מחלקים את שיחת ה...) על סמך זו. והם נמנים על השפויים בארץ. ומדובר בהרבה שלוחים.
י' בתמוז תשס"ו