ב"ה יום חמישי, כ"ג חשוון תשפ" | 21.11.19
הרב קליין כותב ספרי תורה מסביב לעולם. למטה: משרדי המכון בקראון-הייטס
הרב קליין כותב ספרי תורה מסביב לעולם. למטה: משרדי המכון בקראון-הייטס צילום: שטורעם, ארכיון הסופר
סיפורו של 'הסופר' ■ מסע מרתק לעולם הסת"ם

עם ישראל טרוד בהוספה במצוות ומעשים טובים בימים אלו של חודש הרחמים והסליחות, רבים מקפידים על המנהג למסור תפילין ומזוזות לבדיקה ● נפגשנו לשיחה מרתקת עם "הסופר" הרה"ת ר' משה הלוי שיחי' קליין, שניאות לשתף את קוראי מגזין 'עונג חב"ד' בתובנות על עולם הסת"ם, הימים הראשונים שלו בעולם הסופרות, 'מופת' מכלי ראשון סביב ההוראה של הרבי 'בדיקת התפילין והמזוזות', ועוד ● בכתבה המלאה, סיור מצולם במפעל 'הסופר' שבבעלותו בקראון הייטס, וגלריה מפעימה ממעמדים מיוחדים של 'סיום ספר תורה' בהשתתפותו ברחבי תבל
כתב שטורעם בארה"ב

מאז עלה משה רבינו למרום, וקיבל את סוד הכתיבה של ספר התורה, נכתבו מיליוני ספרי תורה ברחבי העולם בדיוק מירבי, כהעתקה מושלמת מתוך ספר(י) התורה שכתב משה רבינו באותו דור.

דור אחר דור, בכל הקהילות היהודיות בעולם, כותבים את אותם מילים ואותם אותיות. למעט אי אלו שינויים קלים ביותר שכנראה נוצרו מחמת הריחוק בשנות הגלות בין העמים, זוהי תופעה מדהימה, שעם ישראל כולו קורא וכותב את אותו טקסט אלפי שנים. תופעה שאין לה אח ורע.

את מלאכת הכתיבה המורכבת מהלכות רבות, שהקוד המכריע שלהם הוא 'הלכה למשה מסיני', יש לרכוש כמקצוע ואומנות לכל דבר, זהו קורס מיוחד שצריך ללמוד במשך כמה שנים, ולקבל על כך 'סמיכה' מיוחדת.

בימים אלו, בהם נוהגים עם ישראל קדושים וטהורים למסור את התפילין והמזוזות שלהם לבדיקה, כפי המנהג המובא באחרונים, מנהג אותו עודד וחיזק הרבי, נפגשנו לשיחה מרתקת עם הבעלים של מפעל הסת"ם ומרכז ההפצה לתשמישי קדושה - 'הסופר', הרה"ת ר' משה הלוי שיחי' קליין.

כ"ק האדמו"ר מהר"א מסאטמאר שליט"א בשיחה עם הרב קליין, בעת הכנסת ס"ת לבית חב"ד במונורו.

הרב קליין מציג בפניו שיחה של הרבי בסוגיית 'חצי שיעור' בה עוסק האדמו"ר רבות

קהל אנ"ש חסידי חב"ד, ובמיוחד ציבור השלוחים ברחבי תבל, מכירים היטב את מפעל הסת"ם שהקים הרב קליין - 'הסופר' - במרכזה של שכונת קראון הייטס. המקום שוקק חיים במשך שעות היממה, הזמנות לתפילין מזוזות וספרי תורה מגיעים בטלפון ובדואר האלקטרוני, זורמים 24 שעות ביממה.

בחדר אחד יושבים סופרי סת"ם מומחים ומגיהים ספר תורה, בחדר השני יושבים עמיתיהם וכותבים או בודקים מזוזות ותפילין. בחדר שלישי תופרים את היריעות לספר תורה שיוצא לסין, וממש לידו עוד ספר תורה שיוצא לאריזונה. בחדר הרביעי מצטופפת קבוצה של תיירים שמראה פניהם מעיד עליהם שאין להם בבית אחד ממוצרים אלו, מאזינים להסברים קולחים ומרתקים בשפה האנגלית, ובסיום הסיור כמה מהם דווקא כן יחליטו לרכוש את אחד ממוצרי הסת"ם.

בפאתי המפעל שוכן משרדו הצנוע של מי שהקים את האימפריה הזו, והוא מקדיש לנו שעה יקרה מזמנו.

"נולדתי בבית של סת"ם – מפתיע אותנו הרב קליין בפתח השיחה – אני נצר לארבעה דורות של סופרי סת"ם מומחים ויראי שמים, הסבא רבא הרה"ח ר' יעקב קליין ז"ל, הסבא הרה"ח ר' שלמה קליין ז"ל, האבא הרה"ח ר' אברהם אליעזר קליין ז"ל, וברוך השם גם הבנים שלי ממשיכים בדרך זו, וכותבים ספרי תורה".

את דרכו האישית בעולם הסופרות, החל בשנת ה'תשמ"ב - לפני יותר משלושים שנה, דווקא בהגהת ספרי תורה, ובתיקונים של ספרי תורה. הוא התמקצע בתחום הגהה שהיה אז די חדש, הגהה מדוקדקת כולל הגהה ממוחשבת. החידוש הזה זכה להדים רבים, וכתבות רבות פורסמו בעיתונים בארה"ב בנושא (חלק מהכתבות מופיעות בתמונות בהמשך הכתבה).

הוא מסביר לנו מדוע בחר דווקא בחלק זה של מלאכת הסת"ם.

"הלכות הסת"ם רבות הם, וכל מי שעוסק בכתיבה ובהגהה חייב לדעת אותם על בוריין. אמנם יש חומר נוסף בעבודת ההגהה מעבר לעבודתו של הסופר.

סופר סת"ם שלמד ויגע, נבחן והוסמך, יודע את הדברים הבסיסיים שבלעדם אסור לו להתקרב לקלף ולנוצה. 'חק תוכות' או 'חק תוכות בלח' – 'כסדרן' בתפילין ומזוזות – 'שעטנ"ז ג"ץ' – 'בד"ק חי"ה' – 'מלאכ"ת סופ"ר', ועוד. כמובן בנוסף לזה יש את חלק הארי של ההלכות, כשמתגלים טעויות, שכחה של אות או של תג, כאן נבחנת יראת השמים האישית של הסופר, כשהוא יושב לבדו בביתו או במשרדו, ואין איש שם לבד ממי שבוחן כליות ולב.

אבל מי שמגיה את ספר התורה, או את המזוזה או את התפילין, עליו חלה חובת אחריות גדולה יותר, לשים לב אל כל דבר קטן. אצלו אין כזה דבר 'לא שמתי לב' 'לא ראיתי'. הוא חייב שייצא מתחת ידיו מוצר מוגמר עבור הלקוח. עבור הקונה שהזמין את מוצר הסת"ם.

ומשום כך, בשנים הראשונות לאחר שהשתקעתי בארצות הברית, עסקתי בתחום זה".

הרה"ח הרב פנחס קארפ, שהיה סופר מומחה ביותר, בחן את הרב קליין על כל הלכות הסת"ם ואף נתן לו תעודת הסמכה (שצילומה מופיע בהמשך הכתבה). הרב קארפ זכה לקבל סמיכה של סת"ם מהגאון החסיד הרב זלמן שמעון דווארקין ע"ה, הרב של שכונת קראון הייטס והרב של 'בית חיינו', שהבחין עליו שיש לו ידע וניסיון מיוחד בהלכות כתיבת סת"ם.

גם רבה של ס. לואיס במיזורי, הגאון החסיד הרב שלום ריבקין ע"ה, הסמיך את הרב קליין בהלכות הסת"ם. הם גם זכו לנסוע יחדיו אל מאחורי מסך הברזל, ובעת הנסיעה למדו ושיננו היטב את ההלכות הרבות והסבוכות של סת"ם.

ספר תורה מיוחד שנכתב לזכות מרת פעשא לאה לאפיין הי"ד, שנרצחה על קדה"ש

 

אנו מבקשים לגעת בנושא האקטואלי של מה שקורה בחודש אלול, כאשר אלפי בני ישראל, ובמיוחד חסידי חב"ד, מוסרים בחזרה את התפילין ואת המזוזות שלהם לבדיקה.

מן הדין חייבים לבדוק מזוזה כל שלוש וחצי שנים. תפילין חייבות בבדיקה באותה תדירות, רק אם "מניחים אותם לפרקים". ויש פוסקים אחרונים הטוענים שמכיוון שאנו מניחים את התפילין רק לתפילת שחרית, גם זה נקרא "לפרקים".

כל זה כאשר הכתיבה והבדיקה נעשו מראש כראוי. אולם בימינו רבים המקרים שהכתיבה או הבדיקה לא נעשו מראש על פי כל דרישות ההלכה. גם עמידות הכתב על הקלף בימינו קצרה מבדורות קודמים. כמו כן יש חובת בדיקה אם שהו התפילין או המזוזה בחום גבוה, או באו במגע עם לחות או עם ממיס כימי (מצוי במזוזות - ברחיצת המשקופים ובצביעת הבית). מצבים אלה עלולים לפגוע בכתב.

המנהג לבדוק תפילין ומזוזות בחודש אלול נובע מהצורך לערוך אז חשבון נפש ולהדר במצוות. במצבנו כיום, שעם ישראל (וכל יחיד) זקוק לברכה מיוחדת, הרי גם מי שהתפילין והמזוזות שלו עברו בדיקה בעבר, אם רק עברו מאז שנים עשר חודש, רצוי שימסור אותן כבר עכשיו לבדיקה מוסמכת.

יש לזכור שמצוות מזוזה שומרת לא רק על הבית, אלא גם על בני הבית בצאתם ובבואם, כפי שמקשר זאת בספר הזוהר הק' עם הפסוק "ה' ישמר צאתך ובואך (והשמירה היא) מעתה ועד עולם".

על הפסוק (דברים כ"ח, י') "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך, ויראו ממך" דרשו חז"ל "אלו תפילין שבראש". כתב הרא"ש: "מפני קיום מצוות תפילין (שמניחין על הזרוע והקדקוד) ותיקונן [ובכלל זה בדיקה!], יתקיים באנשי המלחמה (דברים ל"ג,כ'): 'וטרף זרוע אף קדקוד'".

הרבי היה זה שעורר שוב ושוב על נושא זה של בדיקת התפילין והמזוזות, על פי מה שמובא בשו"ע ובמטה אפרים סימן תקפ"א, ובמיוחד בשיחת כ"ף מנחם אב ה'תשל"ד, לפני 39 שנה.

ברצוני להעיר את תשומת לב הקוראים הנכבדים של מגזין 'עונג חב"ד' לעובדה מפליאה.

ישנם כמה מצוות שסגולה מיוחדת בהם לאריכות ימים. כיבוד אב ואם, לימוד התורה, שילוח הקן ומצוות המזוזה. אבל בעוד בשאר המצוות זה כמו סיבה ומסובב, באם תקיים את המצווה הזו, מבטיח השי"ת בתורתינו הק' שהתוצאה תהיה שתאריך ימים. במזוזה זה יותר מאוחד עם המצווה עצמה, עצם הצבת המזוזה בפתח הבית, המשרד, העסק וכדו' זה מה שמביא את אריכות הימים עצמה 'למען ירבו ימיכם'. זה לא תוצאה, זה ההגנה והשמירה וההצלה עצמה, כפי הביטוי הק' של הרבי בשיחות, ובפרט בעת שדיבר על מבצע אנטבה, הסיפור עם רצח ילדי מעלות וכיו"ב.

כתיבת ספר תורה מיוחד של 'אלעל', בהיכל האומות המאוחדות בניו יורק, עם שגריר ישראל לאו"ם מר רון פרשאור.

ילד צעיר כותב בספר תורה שהוכנס לבית חב"ד בסמולנסק הסמוכה לעיירה 'ליובאוויטש'

הנגיד מר רוני פרלמן שהרבי כינה אותו 'השותף', כותב בספר תורה שהוכנס בביהכנ"ס שלו

הסנטור היהודי מר ג'ו ליברמן כותב בספר התורה המיוחד של 'אלעל', בסנאט בוושינגטון

מרכז ההפצה של 'הסופר' חובק עולם. אלפי השלוחים של הרבי, הם חוד החנית. לבד מספרי תורה עבור בית חב"ד, מזוזות עבור הבית של השלוחים, תפילין לשליח ובניו, הרי שכאשר משפחה לוקחת על עצמה בשעה טובה לקיים מצוות אלו, מיד יוצרים השלוחים קשר עם 'הסופר' והמערכת המשומנת היטב תדאג למשלוח מהיר, של מוצרים איכותיים במחירים מסובסדים.

אנחנו מנסים לחדד עם הרב קליין את הנושא, ולקבל קווי מתאר של המדיניות שלו בנושא, במיוחד כאשר יש מתחרים רבים בשוק, גם בניו יורק, גם בארץ הקודש ובכל מקום.

אני חושב שיש חוסר זהירות וחוסר רגישות בתחום זה, אומר הרב קליין. אני חונכתי וכך קיבלתי מרבותיי, שיש להיזהר עד מאוד לזרוק קלף עם שם המפורש עליו, למתקן הגניזה. זו לא חוכמה להיות מחמיר ולפסול כל דבר.

בוודאי שמי שרוצה להדר במצוות, ורוצה לקנות ספר תורה היפה ביותר, מזוזות ותפילין מסופרים הכי מומחים, זכותו לפזר ממונו ומאודו על כך, לבריאות.

אבל כאשר אני נמצא מול ביקוש עצום של אלפים ורבבות מאחינו בית ישראל, למזוזות לתפילין ולספרי תורה, איך אפשר להחמיר על ימין ועל שמאל?

משהו שיש בו חשש לפסול, בוודאי לא ייצא מתחת ידינו. אולם מוצר שהוא כשר לגמרי, אלא שהיופי לא מושלם או ההדר של השפיצים של התגים לא מהטובים ביותר, בגלל זה לא ניתן זאת? כמובן שהמחיר יותר זול, אבל אנחנו משתדלים למלאות את הצמא והביקוש שיש בחוץ. דברים אלו מתאימים לכל אותם מקורבים, שעושים את הפסיעות הראשונות בעולמה של יהדות, ומבקשים לרכוש מוצרי סת"ם כשרים, אבל לא מוכנים לבזבז (בעיניהם) מאות ואלפי דולרים על כך.

לאחרונה שמעתי שהיו דיבורים שהבחורים התמימים שנוסעים ל'מרכז שליחות', חייבים לקחת אתם רק מזוזות יקרות שכתובים לפי כל ההידורים המובאים בקבלה, ואסור לתת מזוזות כשירות סתם בלי זה. זה הרי ממש איום ונורא. וזה ההיפך מהמדיניות של הרבי בנושא.

השאיפה של הרבי הייתה שכל יהודי בעולם תהיה לו מזוזה על פתחו, ותפילין על זרועו. מי שרוצה להחמיר שיחמיר על עצמו, לא על זולתו. יותר טוב שיצאו 10.000 מזוזות כשרות אף אם הם לא מהודרות מן המהודרות, מאשר שיהיה ח"ו בית יהודי אחד שיישאר בלי מזוזה, כי זה יקר מידי.

אם מישהו רוצה לזכות את המקורבים, באותה רמת הידור שהוא דורש מעצמו, שייקח אתו שני דוגמאות, אחד מהודר יותר ואחד מהודר פחות, ויציע אותם עם המחירים השונים. אבל לפחות שתהיה הבחירה.

יש מכתב ידוע של הרבי שכתב לא' החסידים באה"ק, בכ"ד טבת ה'תש"ה בעת שניהל את המוסדות המרכזיים תחת נשיאותו של הרבי הריי"צ, ואצטט את הלשון של סעיף ז' שם (נדפס באג"ק ח"ב):

"חוסר האמצעים, הוא עיכוב גדול בעבודתינו בכלל ובענייני ההדפסה בפרט, ולכן בטובו לקנות בעד כל הכסף השייך אלינו (מחנה ישראל, מרכז לעניני חנוך, קה"ת) הנמצא תח"י, תפילין עם הפרשיות ולשלחם אלינו, בשביל מחלקת התפילין וציצית שע"י מל"ח. כמובן צ"ל התפילין כשרים בלי כל פקפוק, אבל כיון שנצרכין הם בשביל אנשים שרק הודות לתעמולה מתחילים הם להניח תפילין ואין להחמיר עליהם כלל וכלל, והלואי וכו' - לכן צ"ל קטנים, בטח לא יהיו כל קישוים במשלוח, כיון שמקבל הוא ממנו ספרים כפעם בפעם זה איזה שנים. וההקדם בזה ישובח". דומני שכל מילה נוספת מיותרת.

הסופר הנודע הרב אליעזר זירקינד שיחי', סיפר לי פעם שהיו נגדו טענות שונות שהוא יותר מידי סלחני בנושא הסת"ם. הוא ניגש פעם לראש הישיבה של 770 הגה"ח הרב ישראל יצחק פיקרסקי, הוא ענה לו: ר' לייזר, יש הבדל גדול בין 'מיקל' לבין 'קל'. קל זה מישהו שלא יודע כלום, אז הוא עושה לפי איך שנראה לו, ואז אפשר לבוא אליו בטענות. אבל אתה יודע הרי ההלכות על בורים, ואתה 'מיקל. המשך בדרכך זו.

למדתי הרבה מהנחייה חכמה זו, אבחנה למדנית טיפוסית של ראש ישיבה חשוב זה. ידוע הכלל 'כח דהיתרא עדיף', מי שמחמיר זה מראה גם על חוסר ידיעה ויכולת לחתוך ולומר זה כשר וזה פסול. אני יותר מעריך סופר מומחה או מגיה מומחה שיודעים לומר באמת מה כשר ומה לא.

תחילת כתיבת ספר תורה לע"נ רעייתו של מזכיר הרבי, מרת דבורה ע"ה קרינסקי בעת ה'שלושים'

השיחה עם הרב קליין קולחת, ובפיו סיפורים מאלפים מעשרות שנים של עיסוק בתחום. ביקשנו סיפור אחד מיוחד, וקיבלנו.

חסיד יקר ששנים רבות אחרי החתונה לא זכה לזרע של קיימא. בצר לו ישבו הוא ורעייתו וכתבו אל הרבי שוב ושוב, עד שזכו להתברך ונולד להם בן זכר. כעבור תקופה מסויימת החלו כאבי ראש עזים לתקוף אותו. המשפחה לא ידעה את נפשה, ושוב ישבו וכתבו לרבי.

התשובה שיצאה מהיכל קודשו של אביהם ומנהיגם של ישראל הייתה "בדיקת התפילין והמזוזות". תשובה שנכתבה בוודאי עשרות אלפי פעמים, אם לא יותר, לרבבות של יהודים. התפילין הגיעו אלינו ל'הסופר'. בבדיקה ראשונה עלה שהכל תקין. בדקנו שוב עם כמה סופרים ומגיהים, הם לא מצאו כלום.

אבל הכאבים המשיכו. וילדים נוספים לא נולדו לזוג זה. בכל פעם שאזרו אומץ וכתבו לרבי שוב, קבלו את אותה התשובה בדיוק: 'בדיקת התפילין והמזוזות. חמשה פעמים!

הוא בא אלי בדמעות שליש, בכה ללא הפוגות, מה עוד אני יכול לעשות. הרי בדקנו שוב ושוב. הרגעתי אותו ולקחתי את התפילין בעצמי, עברתי עליהם בדייקנות, כל אות הייתה במקום, כל תג היה כתוב, הכל כמו שצריך. הצעתי משהו מסויים, אולי קרה משהו בעת הכתיבה של האותיות (משהו שאף אחד בעולם לא יכול לדעת, כמו שהזכרנו בהתחלה, רק הקב"ה והרבי). והלה פנה אל הרבי והציע, שכיון שבדק שוב ושוב ולא מצאו את הפסול, הוא רוצה לקנות תפילין חדשות ובכך לפתור את הבעיה.

התשובה שיצאה מהרבי הייתה בזה הלשון: "והרי כשרים הם. והתורה חסה על ממונם של ישראל".

עברו שלושה חודשים, והמצב לא השתנה ואף החמיר. בדם ליבו ישב החסיד וכתב את כל סדר ההשתלשלות עם כל המענות והבדיקות, וביקש ברחמים לנסות את הצורה של רכישת תפילין חדשות. הפעם זכה לקבל תשובה חדשה מהרבי: "כן יעשה. אזכיר על הציון".

הוא רץ אלי למשרד עם התשובה של הרבי, בלי נשימה, וביקש לקנות תפילין חדשות.

מיותר לציין שכאבי הראש חלפו כלא היו. ואשתו נפקדה תוך זמן קצר ביותר, וזכו לזרעא חייא וקיימא.

כ"ק האדמו"ר מטאהש כותב אות בספר התורה.

בבית חב"ד של השליח הרב משה מאיר ליפשיץ, פורט לודרדייל, פלורידה

שנים רבות התנוססה מעל דפי הכרומו של שבועון כפר חב"ד, מודעת הפרסומות של 'הסופר'. גם פרסומים חב"דיים רבים, כולל 'תשורות' לשלוחי הרבי בעת כינוסי השלוחים העולמיים מופיעים בחסות 'הסופר'. נראה שיש לך יחס מיוחד לשלוחים, חיילי הרבי בחזית.

אין ספק, אומר הרב קליין, שתפארת העולם החב"די הם השלוחים היקרים שיחיו, הם ובני משפחותיהם. זכינו, אני ורעייתי החשובה, שצאצאינו נמנים על לגיונו של מלך, ומשמשים בקודש בתור שלוחי הרבי בנקודות שונות בעולם.

אנחנו פיתחנו מאוד את התחום של עזרה לשלוחים הנמצאים בערי השדה, כי אני יודע עד כמה קשה להם להשיג דברים אלו במקום בו הם חיים. כמה כאב ראש כרוך בלמצוא מוצרים אלו בארה"ק וכו'. לכן יש לנו מחלקה מיוחדת שמטפלת בשלוחים, ונותנים להם מענה מהיר ומחירים מיוחדים. וב"ה שאנו זוכים לסייע בידיהם.

באגף ספרי התורה, יש לנו מלאי גדול ב"ה המוצע למכירה. וכלל גדול עשינו, שכאשר יוצא שליח חדש למקום חדש, שאין שם בית כנסת כלל ובוודאי לא ספרי תורה, ואין בידו להשיג מיידית ספר תורה. אנחנו משאילים לו ספר תורה לתקופת זמן, עד אשר יצליח לגייס את הסכום או לשכנע נדיב לב שיתרום לו ספר תורה קבוע לבית חב"ד. ממש בימים אלו יש לנו כמה עשרות ספרי תורה בבתי חב"ד שונים.

עוד נקודה. אנחנו חיים עם המציאות. יודעים ששלוחים נאבקים על התקציב החודשי שלהם, ולא מוותרים ח"ו על שום יהודי, שרוצה להתחיל להניח תפילין או לקבוע מזוזה, ולהשיב פניו ריקם. לכן אנחנו נותנים הרבה פעמים אשראי מיוחד, מוצרי סת"ם בהקפה, עד שיעלה בידו של השליח לשלם או לקבל את התשלום מאותו קונה. שהרי הרבה פעמים השליח הצליח לשכנע יהודי להניח תפילין למשל, והוא מוכן להתחיל ממחר בבוקר, אבל את הכסף ייתן רק בעוד חודש. האם יש למישהו כתפיים רחבות למנוע הנחת תפילין של יהודי לחודש ימים, בגלל תשלום?

ספרי התורה, התפילין והמזוזות לרוב מגיעים מארץ הקודש. הוא מסביר, כי בארה"ב השוק של סופרי סת"ם חלש מאוד, מסיבות שונות. אבל היעדים אליהם מגיעים מוצרי הסת"ם הם בכל נקודה אפשרית על הגלובוס.

במרוצת השנים יצא לו להביא אתו ספר תורה ולסיים את כתיבתו על 'החומה הסינית', ובעוד מקומות מיוחדים ובולטים במדינות שונות, מעיון ברשימת המסע אפשר למצוא מעמדי סיום באפריקה, אירופה, אוסטרליה, דרום אמריקה, וכמובן כל מדינות ארצות הברית. בבתי כלא ובבתי רפואה, במעמדים משמחים מאוד, ובמעמדים כואבים מאוד. חלק מהמעמדים מתועדים בתמונות המלוות כתבה זו.

בסיום השיחה הוא מזכיר שוב את נושא בדיקת התפילין והמזוזות הנהוג בחודש אלול:

"כשם שאנו מתכוננים בגשמיות לשנה החדשה, מתקנים ומשפצים וקונים ומחדשים, כך ברוחניות ובדברים הקדושים בידינו שאנו מעלים לקדושה מגשמיות לרוחניות, אנו משתדלים להראות להקב"ה, כי אנו בודקים ומפשפשים, מנקים ומתקנים, על מנת להיות זכאים לברכה.

ט"ז באלול תשע"ג