ב"ה יום שני, כ" חשוון תשפ" | 18.11.19
יתד לא נאמן. המפגש לצד בטאון המחלוקת
יתד לא נאמן. המפגש לצד בטאון המחלוקת צילום: שטורעם
שומרי חותם המחלוקת ● מאמר דעה

מן הרגע הראשון היה לבו של ר' זלמן רודרמן עם המצדדים במפגש ה"היסטורי" של הגאון החסיד רבי יואל כהן עם הגאון רבי אהרן-לייב שטיינמן. אולם משהו בתוכו בכל זאת הציק לו וגרם לו לתהות אם אמנם ישיג המפגש את מטרתו או שמא הוא יתפרש בציבור באופן לא-נכון. הבוקר רווח לו
הרב שניאור זלמן רודרמן

הגאון החסיד רבי יואל כהן שליט"א אינו זקוק להסכמותיי על אמירותיו ופעולותיו בתחום הפצת החסידות ובתחומים אחרים. בדיוק להפך, אני ואלפים כמותי, בוחנים לא-פעם את ישרות מחשבתנו על-פי דיבוריו ומאמריו של ה'חוזר', שזכה לדלות ולהשקות מתורת רבנו זי"ע יותר מארבעים שנה. אחרי הכל, מי יותר ממנו בקיא בדעת הרבי, שכולנו רק מנסים לכוון אליה.

די להביט בהשתאות על המסע הארוך שקיים השבוע ברחבי ארץ-הקודש, שעה שכרבבת יהודים, מכל החוגים ממש, נהרו להתוועדויותיו כדי לשתות בצמא את דברי החסידות ששפעו מפיו כמעיין המתגבר. די היה להביט בפניו המאירות ובעיניו המפיקות חכמה בצד ענוות חסיד-אמת. די היה לראות כיצד עם סיומה של ההתוועדות הרשמית בבנייני-האומה, אור לי"ט כסלו, התקשה קהל האלפים להתנתק ממנו ונשאר לשמוע עוד ועוד בהתוועדות הלא-רשמית שנמשכה עד ארבע לפנות בוקר. די בכל אלה כדי להבין כי מדובר באדם משכמו ומעלה, המביא בחשבון את מכלול השיקולים בטרם יקבל החלטה כלשהי הנוגעת לתחום עיסוקו המרכזי – הפצת מעיינות החסידות.

ובכל זאת, הביקור שערך רבי יואל בשבוע שעבר בבית הגאון רבי אהרן-לייב שטיינמן שליט"א, מבכירי מנהיגי הציבור הליטאי, גרם לתנודות-קרקע עזות, שגלשו אף לחילוקי דעות בתוככי חסידי חב"ד, בדבר משמעותו הישירה והעקיפה של ביקור זה שכמה מכלי-התקשורת החרדיים הגדירוהו "היסטורי".

"זה מריח קצת כמו התרפסות", טענו השוללים.

"להרבות אהבה ואחווה בעם-ישראל זו התרפסות?!", השיבו להם מניה וביה המחייבים.

"אבל איך אפשר ללכת אל מנהיגו של חוג שבמשך שנים רבות פגעו חלק מאנשיו בכל הקדוש והיקר לנו?!", תבעו הראשונים את עלבון ליובאוויטש.

"הרב שטיינמן אישית מעולם לא תקף ולא פגע באופן ישיר", השיבו להם המצדדים. "וחוץ מזה", הוסיפו, "הרבי בעצמו הבהיר לא-פעם כי מצדו-הוא אין שום מחלוקת ושום סכסוך עם שום יהודי, ועל כן בשמחה יש להושיט יד לכל מי שיושיט לנו יד בחזרה".

מן הרגע הראשון היה ליבי עם מחייבי המפגש שגם אני זיהיתי בו ניצוצות של 'היסטוריה'. ראשית, די לי בכך שרבי יואל עצמו סבר שטוב ונכון לקיימו. שנית, מפני שזה בלתי הגיוני בעיניי לחנך ולהתחנך לאהבת כל יהודי, בכל פינה נידחת בתבל, ובה בעת 'לוותר' על ציבור יקר וגדול של לומדי תורה ויראי ה', רק משום שפלוני-אלמוני הלעיטו כזב ושנאה נגדנו.

יותר מזה, הקשיתי באוזני תובעי 'עלבונה' של ליובאוויטש: מי להערכתם חש מצוקה רבה יותר לנוכח פגישת רבי יואל והרב שטיינמן – אתם (הנעלבים בשם ליובאוויטש) או אנשי ה'יתד'?... איך אמר לי השבוע איש חכם, בכיר בתקשורת החרדית וליטאי במוצהר? – "הפגישה הזאת כמוה כהכרזה של הרב שטיינמן: מרן ראש הישיבה טעה!". כך באלו המילים.

וזה עוד לפני שחושבים על כל אותם מאות (ואולי אלפי) אברכים ליטאים, שנפשם כמהה (או לפחות סקרנית) לפתוח ספר חסידות ולראות "על מה החב"דניקים האלה מדברים כל-כך הרבה" ומדוע ספריהם מעוררים יהודים כה רבים מכל החוגים, אך הם חששו לעשות זאת בגלל פחד קמאי לא-רציונלי; וכעת, לאחר שראו את מנהיגם מקבל לידיו בחיבה את הספר 'חסידות מבוארת' ואף מעלעל בו, הותר ה'איסור' ואפשר סוף-סוף לעשות זאת גם-כן.

אולם מאז המפגש – ביום חמישי שעבר – הימים נקפו ומשהו בתוכי החל להציק לי. איך ייתכן שכל זה עבר בשתיקת אנשי ה'יתד', הרואים עצמם שומרי חותם המחלוקת והפירוד... אם אמנם כטענתי הנ"ל – שאלתי את עצמי – איך זה שה'נפגעים' העיקריים מהמפגש הזה שומרים על דממה?! אולי בכל זאת – תהיתי בליבי-פנימה – הביקור הזה התפרש בציבור הרחב כסוג של התרפסות ולא כמחווה של שלום והתפייסות?

עד היום הבוקר. הבוקר (יום שלישי) דווחנו על מאמר שטנה חריף ב'יתד' נגד חב"ד, מאמר השולח אף רמיזות עוקצניות לכיוונו של הרב שטיינמן.

בעל המאמר (שלא אנקוב בשמו, אבל 'אדם גדול' הוא לא, וד"ל) חוזר שוב ושוב על כל אותם ביטויי בוז ושנאה לעוסים, שמרגע שהשתמשת בהם הינך פטור מלנמק ולהסביר. שהרי כשמדברים על "כת" בעלת "השקפות מעוותות" והעוסקת ב"תעמולה מוזרה ומקוממת" אפשר בקלות רבה להפוך התוועדויות קדושות ביום קדוש, ל"כינוסי 'י"ט בכסלו'" ול"אירועים שונים של 'י"ט בכסלו'" וכיוצא בזה.

עם היוודע דבר המאמר משולח-הרסן ב'יתד' – רווח לי. כעת הבנתי שהביקור של ה'חוזר' בבית הרב שטיינמן אכן קלע אל המטרה. שהפרשנות שנתנו לו מצדדיו – היא הנכונה. ואת זאת בדיוק לא יכלו אנשי ה'יתד', נושאי לפיד המחלוקת, לשאת. את ההתפייסות והשלום, את העידוד (אף אם העקיף והמרומז) ללימוד תורת החסידות.

לא אכנס כאן לרזולוציה גבוהה מדי בעניין יריבות ה'חצרות' בעולם הליטאי גופא ולאיזו 'חצר' משתייך כותב המאמר המשתלח, כשם שלא אספר פה מדוע הכותב הלא-נכבד, האמון בדרך-כלל על קו נטול פשרות מול מוסדות המדינה ובכלל זה הרבנות הראשית לישראל, בחר בשנים האחרונות למתן את התקפות עיתונו על מוסד זה...

לא אופתע כלל אם יתברר שההתקפה הפרועה הבוקר על חב"ד היא רק סנונית ראשונה המבשרת גשם של מאמרי שנאה ופלגנות שמתכוון ה'יתד' להמטיר בשבועות הקרובים על ראשי קוראיו. שהרי "זה היה, כידוע, הרקע להקמת תנועת 'דגל התורה' לפני למעלה מעשרים שנה, והעתון 'יתד נאמן'", כעדות בעל המאמר.

ולסיום, כולי תקווה שבית הגראי"ל שטיינמן שליט"א יעמוד במכבש הלחצים שללא ספק מופעל עליו כל הימים האחרונים, ואל יאפשר לאנשי ה'יתד' לכפות עליו 'חרטה פומבית' שרק תפגע בכבוד ראש הישיבה.

שנה טובה שתהיה לכולנו, בלימוד החסידות ובדרכי החסידות. שנת "תלמידי-חכמים מרבים שלום בעולם".

כ"ב בכסלו תש"ע
הגב לכתבה

תגובות
34
1. מאה אחוז צדק
למי שאכפת ששמו של הרבי יהיה נערץ בעולם
אין ספק שהענין פעל את פעולתו (במידה זו או אחרת)
כ"א בכסלו תש"ע
2. 10
חזק
כ"א בכסלו תש"ע
3. הכותב
שם כתב המאמר הוא נתן אב גרוסמן או בקיצור נתי גרוסמן שר"י
כ"א בכסלו תש"ע
4. כל מחלוקת שהיא לשם שמים
מי שמעשיו לשם שמים לא ישית ליבו לכל כתב ופרשן רדוד בעיתון רדוד.

כואב הלב שאנשים של שורה מגיבים לכתבות בעיתון.
כ"א בכסלו תש"ע
5. מאמר נהדר
כל מילה בסלע.
יישר כח
כ"א בכסלו תש"ע
6. ר' ש.זלמן רודרמן , שלום וברכה !
קראתי את כתבתך בהתעניינות רבה - ולהלן מס' הערות (לאו דוקא,הדורשות
תגובה/התייחסות).
1. מי הורה לך להסתכל בעיתון השטני "יתד-נאמן", אשר אני נוהג ב כ ל - ש ב ו ע ,ששמים לי בתיבת-הדואר את העיתון , לזורקו ב פ ח הסמוך ,באמרי"הריני מקיים מצות "ובערת הרע מקרבך"".
2.מעניינת ה"מנטליות" הערבית,אשר כמה שתתן להם יותר התייחסות חיובית,כך תקבל "סטירה" יותר חזקה. וד"ל.
3.יתכן ,אכן,שהיתה פה "התרפסות",מה שהיה לחלקינו,נראה בתחילה - אבל, בדיעבד,בוא נגיד שנתנו להם "צ'אנס",לא "להבדיל" בין גדולי ישראל הליטא', החסידים וכו'.
4. לא שכחנו - לאחר שהרב הגאון הגדול ר' משה פיינשטיין זצ"ל,תמך בחוק "מיהו יהודי" (של ליובאוויטש...), אזי, "נפסל" ע"י חבורת ה"שטן" וטענו,שיצא מדעתו - רח"ל = עפ"ל !!
5. מן הסתם, אין מבטאת "דעתו" של המחוסר דעת = כידוע, ש:נ... טובה הימנו" = דעתם של כל/רוב הליטאים,שחלקם אני מכיר ומוקיר מקרוב,כיהודים רציניים,יראי-שמים ונימוסיים. א ב ל האם חשבו פעם בחב"ד , להזמין ל"דין-תורה",את אותם מחוצפים,המוציאים ד י ב ה - ר ע ה על אחיהם היהודים,ללא נימוקים ה ל כ ת י י ם ברורים ומוצקים ?!?!?!.
להיום זה מספיק! היות והציבור בכללותו,חסידים ו ל י ט א י ם צמאים לשמוע דבר ה',נמשיך להפיץ את מעיינות החסידות,לכל שכבות העם,ביתר שאת וביתר חיות,כיאות ל "תמימים וחסידי ליובאיוויטש-חב"ד".
א.ש.ח. (שם אמיתי) חב"דני'ק מירושלים
כ"א בכסלו תש"ע
7. חזק ביותר !!!
הסיבה שהכתב הנלוז לא תוקף בשנים האחרונות את הרבנות הראשית לישראל היא שהוא... גיס של הרב הראשי ( שהוא בעצמו, כידוע לכל, אוהד גדול של חב"ד ). הכל אנטרסים!
כ"א בכסלו תש"ע
8. מה זה משנה, העיקר שיהיה שלום בינינו לבין יהדות ליטא!
זה חשוב לקב"ה
כ"א בכסלו תש"ע
9. חובה לפרסם
חובה לפרסם!!!
מאמר אדיר כל אות כל מילה מדודה
כל הכבוד לך
כ"א בכסלו תש"ע
10. הרוב הדומם והמיעוט הצעקני
רוב הציבור הליטאי אינו מתנגד לחסידים, גם לא לחסידות חב''ד, אלה שמתנגדים לחב''ד הם מיעוט צעקני שכבר מזמן איבדו את השפעתם על הציבור הליטאי,
העיתון יתד נאמן למי שלא יודע, נשלט ע"י קומץ כתבים שאינם מייצגים את ציבור קוראיו, גם בעניינים הליטאיים שלהם, כך שאין להתפעל מהנכתב שם,
המחלוקת שעורר מי שעורר לפני עשרים שנה היתה מחלוקת שנכפתה על הציבור, וגזירה שהציבור לא עמד בה ב"ה,
רוב הציבור הליטאי כיום הוא כהרב שטיינמן והרב פוברסקי שהם ליברלים ואין להם שום שנאה אקטיבית על חב''ד, אדרבה, יש מהם אוהבי חבד גדולים, ויש מהם פרווה, לא אוהבים ולא שונאים. אלו כאלו מעריכים מאד את החבד על פעולותיה בקירוב יהודים לתו''מ ע"י שלוחי הרבי בעולם, בקיצור!!! רוב הליטאים לא לוקחים ברצינות את הכתוב בעיתון "יתד" ובכתבות ההשקפה שלו הוא נחשב לנטול השפעה, אי לכך אין לנו להתפעל כלל וכלל מכתבות ההשקפה של העיתון.
נדמה לי, שכדאי יותר להתמקד בחלק החיובי של הפגישות, ובפרט בפגישות עם גדולי התורה החסידיים.
כ"א בכסלו תש"ע
11. כמו שרואים בתמונות
ר יואל נגרר לשם ע"י עסקנים ששכנעו אותו להגיע
ובתמימותו למען הרבי שתף פעולה
כ"א בכסלו תש"ע
12. מה קרה, ר' יואל כבר לא מספיק?
מה קרה, ר' יואל כבר לא מספיק?

מוכרחים להפוך אותו לרבי יואל?

אין בזה משום פחיתות כבוד, נהפוך הוא, זהו כבודו וחינו החסידי של ר' יואל, שלמרות מעמדו, מכונה הוא אך ורק ר', בדיוק שלובש הוא ג'קט קצר, ובדיוק כמו שאיננו נוהג בגינונים כלשהם.

וכל המוסיף, גורע.
כ"ב בכסלו תש"ע
13. מתחבר עם כל מילה
כ"ב בכסלו תש"ע
14. מתחבר עם כל מילה
כ"ב בכסלו תש"ע
15. הכל בגלל המשיחיסטים.
כ"ב בכסלו תש"ע
16. חב"ד- ח-חכמה ב-בינה ד-דעת
כשמתעסקים עם האור
החושך מסתלק מאליו
זו דרכה של "חב"ד"
כ"ב בכסלו תש"ע
17. ל-12: מה לעשות, אנחנו חיים בעלמא דשיקרא
ולא כל מה שאתה מבין כולם מבינים. לכן, לענ"ד, כשכותבים על אחד האישים "רבי" מהראוי לכתוב גם על השני "רבי", גם אם זה לא בדיוק עונה על ערכי ה"ביטול" הנהוגים בחב"ד...
כ"ב בכסלו תש"ע
18. יישר כח הרב רודרמן
היטבת - כהרגלך - להתבטא, ובפרט בנושא כה רגיש.
תגובה עניינית, הולמת ובלתי מתלהמת.
כולנו בעד אחדות. עם אחדות יהיה לכולם רק יותר טוב, בעז"ה.
כ"ב בכסלו תש"ע
19. ל-15
לזה שאומר שהכל בגלל המשיחיסטים הייתי מתקן: הכל בגלל משיח
הרי כבר בתשמ"ט ובעיקר בתשנ"ב הם נלחמו ואז לא היו משיחיסטים ולא משיחיסטים אז כל חב"ד לא רק האמינו שהרבי משיח שזה גם היום כמו ר' יואל למשל אלא גם פירסמו זאת ואפילו המשפיע ר' זלמן גופין עסק בזה

אז אל תגיד שזה בגלל משיחיסטים בכלל אין קשר
כ"ב בכסלו תש"ע
20. בשביל מה צריך להגיב להם?
יוצא להם עשן מהאוזניים? כבר אומר שזה מעשה טוב. שיתפוצצו.

כ"ב בכסלו תש"ע
21. לא תתכן אחדות אמיתית אצל מי שבלובביטש עצמה משמרים מחלוקת ופירוד
הם לא יוכלו להתאחד באמת עם שום יהודי גדול או קטן בתורה ויראת שמים, מיכיוון שאצלם בבית פנימה הם לא למדו ליישם את מצוות אהבת ישראל כמבואר בפרק לב בתניא.
כ"ב בכסלו תש"ע
22. מדהים כמה שהמאמר נכון ומנוסח היטב
ל-21. לא נסחפת קצת?
כ"ב בכסלו תש"ע
23. ל#19
תגובתך ל#15 נכונה, אבל אינה נכונה בעצם, גם לא בשביל משיח. גם לפני ארבעים שנה כשהייתי ילד דברו כן על הרבי ועל חב"ד (רק בטענות ומענות וסגנון אחר. כמובן באיצטלא דקדושה), ושאל אביך ויגדך שגם בדור ודורי דורות שלפני זה לחמו ודברו נגד חב"ד והרבי דאז (בתוך כלל החסידים). תשמע, הכל רק מצד קנאה ושנאה וקליפה וסט"א ועוד שרק הם מבינים בזה, והעיקר מפני הפחד שהבן "תיירע" והמתואר גאון ולמדן יעשה "אויס קאפוליש מאכער". שאל..זקנך ויאמרו לך!
כ"ב בכסלו תש"ע
24. אותנו לימדו
מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך. גם הרב שטיינמן של היום אינו הרב שטיינמן של לפני ר' יואל.
כ"ב בכסלו תש"ע
25. אני אגלה לכם טובה (אחד) שהביא הפגישה עם ר' יואל
למי שהתענינן בתוכן השיחה שהיה ביניהם יודע שר' יואל חזר על שיחה של הרבי בנושא "להעביר חוקי רצונך" .
אז אגלה את הטובה שהפגישה עשתה לי.
אני נמצא בסביבת עבודה עם הרבה ליטאים שלא פתוחים כל כך לשמוע קצת חסידות.
האמת היא ש לא היה לי נעים להתגרות איתם אחרי הביקור באיזה אמירה מסוג "נו מה אתה אומר על הפגישה ההסטורית וכו..."
אלא מה, אני פתחתי את שיחתי עם כמה מהם ככה :
" שמעת מה החוזר של הרבי אמר אתמול לרב שטינמן?"
נדהמו קצת אבל כבר לסרב לא היו יכולים, ושיחה של הרבי שמעו ואולי השכילו.
בלי פוליטיקה . רק הפצת המעיינות.

תודות לר' יאול (ומי שאירגן את הביקור).
כ"ב בכסלו תש"ע
26. ר' זלמן
מאמר חזק
אך בשביל מה להתיחס בכלל
כ"ג בכסלו תש"ע
27. תשובה שקולה ומדודה
ראוי לענות להם ולא לטמון את הראש בחול. לענות להם באבי-אביהם אך לא להיגרר לסגנון רווי השנאה שלהם. ואת זאת עשה ובהצלחה רבה הכותב הנכבד.
יישר כוח.
כ"ג בכסלו תש"ע
28. אין ספק שפגישה זו חוללה שינוי מהותי
אבל, למען האמת, נדמה לי שיותר כדאי כבר לכתוב מאמר שלם על כך ולא לבזבז את הרעיון המוצלח על תגובת זבל כאן - - -
כ"ג בכסלו תש"ע
29. פשוט מאמר מצויין
לא פחות מזה. ראוי להפיצו בין החוגים השונים, וגם בין אחינו הליטאים, למען יראו וידעו כולם מיהם שוחרי השלום ומי מחרחרי המחלוקת. "אני שלום וכי אדבר, המה - למלחמה"...
כ"ד בכסלו תש"ע
30. על פי ככר השבת זוהי תגובתו של הרב שטיינמן
מה אומר הגראי"ל עצמו על כל ההתרחשות? לידי "כיכר השבת" התגלגל תמליל שיחה של אחד מראשי הכוללים החשובים בב"ב, שהגיע לבית הגראי"ל, בכדי למחות בפניו על קבלת האורח.

אלא שנוכח מחאת ראש הכולל, נענה הגראי"ל בפנים שוחקות, "אני אינני מזלזל חלילה באף יהודי. כל יהודי שרוצה להיכנס אצלו יכול להיכנס".

"ולמה הראש ישיבה הקשיב גם לשיחה של 'הרבי'...." המשיך ראש הכולל במחאתו, "וכי רצית שאפסיק יהודי מבוגר באמצע שהוא מדבר" ענה לו הגראי"ל בפליאה...
כ"ו בכסלו תש"ע
31. ל-30, אל תהיה תמים
אז "לידי כיכר השבת" (מי זה בדיוק ה"כיכר השבת" הזה?) "התגלגל תמליל שיחה" (איך בדיוק מתגלגל תמליל, האם עמד שם איזה 'חויזר' בשעת מעשה?...) "של אחד מראשי הכוללים החשובים בבני-ברק" (נו בחיאת... יש לו גם שם לאחד החשוב הזה?) "בכדי למחות בפניו על קבלת האורח" (אתה באמת מאמין שראש כולל חשוב כל שיהיה יעמוד לפני הגראי"ל וימחה על מעשים שעשה ראש הישיבה והמנהיג של אותו ראש כולל...) וכו' וכו'. אוסף של בדותות.
הגראי"ל ידע מי בא אליו, הכל היה מתואם. והוא נהג באורח החשוב בנימוס ובכבוד כי הוא אינו נמנה עם בעל המחלוקת הידוע. ועל כן חובה לקרב כל אחד ואחד שמוכן להיות איתנו בשלום. זוהי דרכנו מאז ומתמיד.
כ"ו בכסלו תש"ע
32. לא חייבים להתיחס לכל שטות של יתד נאמן
י-הודים ת-ועי ד-רך
נ-משכים א-חרי מ-נהיג נ-בזה.
ל' בכסלו תש"ע
33. ל-32
של מי הרעיון:-)
ל' בכסלו תש"ע
34. ל-32 מה הפירוש "לא צריך להגיב?"
מי אמר לך זאת? אולי דווקא כן צריך להגיב? מה זה הענין של "הוכח תוכיח" ושל "להסיר מכשול"?
לענ"ד דווקא כן צריך להגיב, לא בשביל לבלרי השנאה אלא למען הקוראים שבחלקם לפחות הם תמימים וב"חשכה יהלכו".
ג' בטבת תש"ע