ב"ה יום ראשון, י"ג כסלו תשפ"א | 29.11.20
נאפה לאחר הפסח

שאלה: נתקלתי במיני מאפה עליהם מופיע הכיתוב 'נאפה לאחר הפסח', במה מדובר? הרב יוסי שטיינברגר משיב לגולשי שטורעם (חצי שיעור)
הרב יוסי שטיינברגר

שאלה: נתקלתי במיני מאפה, אשר מופיע עליהם הכיתוב 'נאפה לאחר הפסח' או 'נאפה מקמח שנטחן לאחר הפסח' אודה לכבוד הרב אם יסביר במה מדובר, והאם יש עניין להקפיד על כך.

תשובה: כידוע כדי לא לעבור על בל יראה ובל ימצא בפסח, כל יהודי מוכר את החמץ שלו לגוי. לכן אף אם החמץ נמצא בביתו של היהודי, הוא אינו עובר איסור, כי כפי שאומרת הגמרא ''שלך אי אתה רואה אך אתה רואה של...גוי", כלומר החמץ נמצא בביתו אך הוא אינו שייך לו ורק לאחר הפסח קונים בחזרה את החמץ מהגוי, והמכירה היא מכירה גמורה, כאשר הגוי משלם מעט כסף על החשבון, והתנאי הוא שבאם ירצה לממש ולקחת את כל החמץ יצטרך לשלם סכום כסף כפי שיחליט שמאי המקובל על 2 הצדדים.

סיפר לי רב של אחד הקיבוצים הדתיים, שמכר את החמץ של הקיבוץ לערבי שכן, וכדי שהמכירה תהיה חזקה, כתבו ופירטו את כל מצרכי החמץ שמוכרים ואף ציינו ליד כל מצרך את מחירו (באם ירצה הגוי לממש את הקניה). והנה באמצע החג הגיע הגוי לחדר האוכל של הקיבוץ, כדי לממש את הקניה ולקח את כל המצרכים, לאכזבת אנשי הקיבוץ, שלא ציינו מחירים מתאימים כי לא חשבו שהגוי יממש את הקניה...

יש יהודים המחמירים שלא למכור חמץ גמור, אלא לאוכלו או להשמידו לפני פסח. יהודים אלו טוענים שאולי המכירה לא בלב שלם וכדומה ולכן לא רוצים למכור חמץ גמור, חב"ד כידוע נוהגים כן למכור חמץ גמור.

למען אלה המקפידים ע"כ, בחנויות שבאזורים החרדיים משתדלים כבר הרבה שנים, למכור מיני מזונות שנאפו לאחר הפסח, כאשר מצוין עליהם 'נאפה לאחר הפסח תשס"ז' אך לאחרונה "גילו" שבעצם לא דיי בכך ש'נאפה לאחר הפסח' היות וגם הקמח עצמו הוא חמץ (אמנם קמח כל זמן שלא נילוש עם מים הוא אינו חמץ, אך התגלה שבשנים האחרונות החלו להרטיב ולהשרות במים את החיטה לפני קילופה וטחינתה, כך שייתכן שהקמח גם ללא שנילוש במים, הוא חמץ) ולכן בשנים האחרונות התחילו לציין 'נאפה מקמח שנטחן לאחר הפסח'.

אך יש עוד דבר שאותו עדיין לא גילו, שאמנם מקפידים שהקמח נטחן לאחר הפסח, אך כמעט בכל מיני המאפה ישנם משפרי אפיה, או גלוטן או לתת, שהם חמץ גמור. אם מדובר על גלוטן, גלוטן מופק מחיטה בחו"ל (כי בארץ אין מספיק גלוטן בחיטה), וכדי שהגלוטן יהיה נטחן לאחר הפסח או ייובא מחו"ל לאחר הפסח צריכים לעבור כמה שבועות עד שהגלוטן יגיע באנייה. אם כן לא יהיה לחם עד כחודש לאחר הפסח.

או אז אולי יטיסו גלוטן במטוס וכדומה, ואז יהיה הכיתוב "נאפה לאחר הפסח, מקמח שנטחן לאחר הפסח, ושופר במשפרי אפיה  ובגלוטן שייובאו מחו"ל לאחר הפסח" ובא לציון גואל...

לשליחת שאלות ניתן ללחוץ כאן.

א' באייר תשס"ו
הגב לכתבה

תגובות
7
1. בהיר ומנוסח בגאונות נפלאה
תשובותיו של הגה"ח ר' יוסף שטיינברגר, מנוסחות היטב, בפשטות ובצורה מובנת.

הרב הנכבד מוכיח בתשובותיו, שידיו רב לו בכל תחומי הכשרות. עובדה המראה על גאונותו והתמחותו.

אני ומשפחתי נהנים לקרוא מידי שבוע, את התשובות המרתקות.

מקווה שקצב הופעת המדור - יוגבר ליותר מפעם אחת בשבוע.
ב' באייר תשס"ו
2. האמת והבלוף !
"נאפה מקמח שנטחן לאחר הפסח" הוא המצאה של מאפיית אנג'ל י-ם שבבעלותו גם טחנת קמח.
כדי לפתור בעיה זו, כי הבלוף הזה התפשט בציבור החרדי, הבד"צים האחרים המציאו את "נאפה לאחר הפסח" בלי לציין את זמן טחינת הקמח !
אחרים כשיש את ההפשרות משתמשים בקמח שמור מתחנת קמח כשרה לפסח המשמש לאפיית מצות.
לכן צדק מאוד כותב המאמר בנימה האירונית שלו שעוד מעט יהיה כתוב גם על משפרי אפיה וכו'. לעומת זאת חשוב והרבה יותר חשוב להקפיד שלא רק המכולת ולא רק המפעל המייצר ימכרו את החמץ כדין אלה גם את הסוכנים והמובילים וכו'.
לכן לא חסל סדר פסח ומי שרוצה לקיים אותו כהילכתו חייב לבדוק היטב היטב מה קורא לאחר פסח ! קייץ בריא
ב' באייר תשס"ו
3. הוספה וחידוד
עובדות.1.הרטבת החיטה הינו תהליך רגיל בתחנות קמח מאז ומקדם. בתחנה קמח בטחינה לפסח כמובן שלא מרטיבים את החיטה.
2.השנה לפחות, מכרו מיד לאחר הפסח לחמים של אנג'ל/אורנים קפוא בכל איזור הצפון,בכשרות בד"צ העדה החרדית י-ם.
3.מוצרי החמץ שמייצרים לפני הפסח נמכרים לאחר ל"ג בעומר ולקראת חג השבועות. כך שמי שרוצה לא לאכול חמץ שנמכר שימשיך לאכול מצות ומוצרים בכשרות לפסח כל השנה.ואולי ינצל.
4. "לאחר התגלית".הצעה,לגבי הגלוטןוהלתת יש אפשרות (בהסכם קנייה)שהסחורה המיובאת תהיה בבעלות הייצרן הגוי, ורק לאחר שפורקים את האוניה או את המכולה למחסן עוברת הסחורה לרשות יהודי לאחר הפסח. שאר משפרי האפיה הם לא חייבים להיות מחמץ.
ב' באייר תשס"ו
4.
שאלה לכותב היקר!

ומה לגבי קניה בחנות שאפילו אם יש להם אישור של מכירת חמץ אולי קנו את הסחורה מסוכן שלא מכר...

ומה לגבי חניות שמכרו ללא ערב קבלן..

והאם כל החניות שבדלפק יושב יהודי עם זקן. זה הטחכה שמקפיד לקנות רק מסוכנים שמכרו את חמצם?
ב' באייר תשס"ו
5. תשובה ל-4
אני לא הכותב!
לעניות דעתי. חנויות שיש להם אישור של מכירת חמץ של כל רב שהי' מכירת חמץ לגוי היא מכירה אפילו שיכול להיות שלא מכרו עם ערב קבלן כפי שנוהגים בחב"ד,ולגבי הסוכנים רצוי לקנות מחנויות שהם בהשגחה של הרבנות ועל משגיחי הכשרות להקפיד על ולבקש את אישורי מכירת החמץ של הרב המוכר לכל היצרנים,היבואנים, הסוכנים והמחסנים.
ד' באייר תשס"ו
6.
הסבר נפלא
ו' באייר תשס"ו
7.
הסבר נפלא
ו' באייר תשס"ו