ב"ה יום שלישי, י"ב כסלו תשע"ט | 20.11.18
הרב משה שלינקה ע"ה על רקע מצבת זקנו הרב יצחק משה מיאסי
הרב משה שלינקה ע"ה על רקע מצבת זקנו הרב יצחק משה מיאסי צילום: אילוסטרציה
כשהרבי האמצעי הסיר את הקללה

"...מצא חבורת חסידים שומעת לקח בתורת חב"ד מפי ר' יצחק משה. הדבר "הקפיץ" את הצדיק מאפטא בכעס גדול • מתוך זכרונות (היו ימים)
מערכת שטורעם

בימים אלה יצא הספר 'נתיבי חיים' מאת הרב יצחק יעקב שלינקה שליט"א נשיא המועצה הדתית בראשון לציון .בספר מתאר המחבר את עיר הולדתו ווסלוי והקשר לחב"ד:

אבי הרה"ח ר' אברהם דוד שלינקה זצ"ל, ואמי מורתי הנה (לבית בלומנפלד) ע"ה. המסורת בבית היתה חסידית. סבא, הרה"ח משה שלינקה, והסבתא חנה לאה בת הרב ר' נחום מרדכי, נין ונכד לאדמו"ר הרב ר' יצחק משה מיאסי, מגדולי וממפורסמי חסידי חב"ד. הסבא ר' משה היה תלמיד חכם, בר אוריין, אליו היו באים תלמידי חכמים בעירנו להתייעץ בכל סוגיה תלמודית מורכבת.

זקן זקני ר' יצחק משה מיאסי היו מתלמידיו הצעירים של מייסד חב"ד, בעל התניא הרב שניאור זלמן מלאדי זצ"ל. אחר כך יצק מין על ידיו של האדמו"ר האמצעי רבי דב בער. בשנותיו האחרונות היה סמוך על כתפו של האדמו"ר השלישי לשולשת חב"ד, החא הוא ה"צמח צדק".

ר' יצחק משה הוא בעל ייחוס עצום גם בזכות עצמו. פה מפיק מרגליות, אוהב ישראל.

אולם כאמור, נפשו של סב סבי נקשרה בדמות גדולי החסידות בכל מעשיה, חסידות שעיקרה היה ה"תורה" שנבעה ממנה. כך למשל אמר האדמו"ר בעל ה"צמח צדק" כי האדמו"ר בחב"ד אין מנהגו בשבירה. הוא לא שבר, לא את עצמו ולא את זולתו... ובהומור היו מוסיפים כי בחסידות לא שוברים את הייצר הרע. לא חותכים אותו אלא מתמודדים איתו. כי אם תשבור או תחתוך את היצר יהיו לך שניים...

פעילותו הרבה של הרב יצחק משה זצ"ל, מחשובי חסידי חב"ד הראשונים בגלילות העיר יאסי, בירת מולדבה, הקרובה לווסלוי, הביאה עליו עימות עם אחד מגדולי ישראל, הרב מאפטא, הלא הוא הצדיק המפורסם הרב אברהם יהושע העשיל בעל "אוהב ישראל". הרב מאפטא לא גרס את דעת מייסד חב"ד בעל התניא שיש להפיץ ולהפליג עם תורת החסידות בכל דרך, באופן שווה לכל נפש. "מצווה לגלות – זאת החכמה" אמר מייסד חב"ד. הרב מאפטא, לעומתו, אמר שאין להפיץ בשער בת רבים את חכמת האמת העמוקה הגלומה בתורת החסידות. על רקע מחלוקת זו נוצר גדר וסייג בין שני גדולי ישראל אלה ותלמידיהם – חסידיהם.

בינתיים נמשכו כל טובי העיר אל רבי יצחק משה, למשנתו, לחסידותו, לפרישותו ולאישיותו הכובשת. הוא ידע להסביר בטוב טעם את דברי אבות חסידות חב"ד ואנשים נהו אחריו ואחרי תורת חב"ד בעיון ובעבודה שבלב. לימים עזב הרב מאפטא את יאסי ועבר למז'בוז שהיא עירו של מייסד החסידות הבעש"ט הקדוש. פעם אחת חזר ליאסי לבקר את חסידיו ומשנכנס לבית המדרש שלו, מצא חבורת חסידים שומעת לקח בתורת חב"ד מפי זקן–זקני האדמו"ר הרב ר' יצחק משה. הדבר "הקפיץ" את הצדיק מאפטא בכעס גדול.

"מה? בבית המדרש שלי יעלו את תורת חב"ד שאני מתנגד לה? היה לא יהיה". ולא רק שלא הסתיר את קפידתו אלא הוסיף גם קללה נמרצת, לפיה רבי יצחק משה לא יוציא את שנתו (חלילה).

רבי יצחק משה נבהל מאוד כי ירא פן תתקיים ותתגשם נבואת הזעם והקללה של הצדיק מאפטא, שהיה ידוע כגאון עצום. הוא מיהר לנסוע לרבו, האדמו"ר האמצעי של חב"ד. זה שמע את החסיד המסור והמבוהל, אך לא הראה שום סימני יראה. להפך. נשען בנחת על ידיו, ברך את רבי יצחק משה ואחר כך שוב נשען על ידיו וברכו באריכות ימים.

המסורת מספרת שקודם ברכו שכן יוציא את שנתו, אחר כך הוסיף שיעבור את הרב מאפטא ושוב הוסיף שגם את זרעו וזרע זרעו יעבור... וכך אכן הווה. ר' יצחק משה האריך ימים, נפטר בשיבה טובה וגילו היה מופלג. הוא נפטר בשנת תרכ"א בגיל 95 ויש אומרים שזכה לחיות למעלה ממאה שנה...

תורת חב"ד אכן התפשטה בכל גלילות רומניה והעיר יאסי הפכה מטרופולין של חסידות. ביתו של רבי יצחק משה הפך תל-תלפיות שאלפי פיות פונים אליו לבקש תורת והדרכה. הסוף היה שר' יצחק משה התקבל אפילו אצל חסידי אפטא.

כשהתארח הרבי מרוז'ין המפורסם בקדושתו אצל ר' מיכאל דניאל ראש הקהל והגביר של יאסי, הוזמן גם ר' יצחק משה והאדמו"ר מרוז'ין ביקש מהגביר מיכל דניאל שיקבע משכורת קבועה לרב יצחק משה – וכך היה... נסגר המעגל ויושרו ההדורים.

כ"ד בניסן תשס"ז
הרב משה שלינקה ע"ה על רקע מצבת זקנו הרב יצחק משה מיאסי
הרב משה שלינקה ע"ה על רקע מצבת זקנו הרב יצחק משה מיאסי
 
כותב השורות בהתוועדות חסידית
כותב השורות בהתוועדות חסידית
 
"אשר יצק מים על ידי רבי שניאור זלמן". קברו של החסיד הרב יצחק משה מיאסי
"אשר יצק מים על ידי רבי שניאור זלמן". קברו של החסיד הרב יצחק משה מיאסי
 
הרב משה שלינקה
הרב משה שלינקה
 
כותב השורות באירוע של חב"ד
כותב השורות באירוע של חב"ד
 
הגב לכתבה

תגובות
10
1. מדהים!
לדעתי זה פרסום ראשון של סיפור מדהים על אדמור האמצעי. כדאי לעשות מזה רעש גדול!!
כ"ד בניסן תשס"ז
2. ל-1
הוא כבר סופר בספר "מאורי ישראל" בהרחבה לפני יותר ממאה שנים.
דרך אגב את הסיפור הזה גילה הגרח"י אייזנבך ראש ישיבת חב"ד בבני ברק בהקדמה לספר כמו שיטה מקובצת או משהו דומה.

ואת התמונה של המצבה פירסם אחיו הרה"ח אברהם אייזנבך מפאגי בירושלים והוא אמר שפטירתו בא' של חול המועד של חו"ל ולא חול המועד של ישראל.
כ"ד בניסן תשס"ז
3. ל-2
וודאי כל השיג ושיח ממקור ראשון לא פורסם, וכן כל הקשר של משפחה זו וענפיה לחב"ד. זה תיאור אותנטי שלא פורסם.
כ"ד בניסן תשס"ז
4. ל-3
לא הבנתי מה אמרת.
הסיפור הזה לא חדש והוא פורסם ממקור ראשון בהרחבה יתירה וכאן הוא כתוב בקיצור נמרץ ותו לא.
הוא פורסם וצוטט מאחד הספרים (אולי השיטה מקובצת) כפי שפירסם זאת הרב אייזנבך מבני ברק
כ"ד בניסן תשס"ז
5. חסידי חבייד ביאסי
יש לציין שבעז''ה שבקרוב יהיה משפחת שלוחים בעיר יאסי הודות לתרומתו של הנגיד ר לוי לבייב
כ"ד בניסן תשס"ז
6. פרטים נוספים בסיפור
סיפור זה שמעתי מאבי ע"ה לפני 45 שנה.
האפטער רב קילל אותו "זאלסט ליג'ן מיט דעם פופיק ארוף",הכוונה שיהיה בר-מינן.
והוא נבהל ונסע לאדמו"ר האמצעי, ובדרך הוא התהפך עם העגלה.
כשהגיע לאדמוה"א סיפר את כל מה שארע לו כולל שהתהפך בדרך, חייך אדמוה"א ואמר לו "דו ביסט שוין יוצא גיווען" ובירכו באריכות ימים וכו'.
כ"ד בניסן תשס"ז
7. המעניין
הוא שבתו של האפטער רב התחתנה עם חבדניק והקימה בנים ובני בנים חבדיםוהלא היא מרת חוה ע"ה גורארי'
כ"ד בניסן תשס"ז
8. לר' מונדנשטיין
יש לך סיפר לכתבה הבאה
כ"ה בניסן תשס"ז
9. תגובה ל6
'' מיט'ן פןפיק ארויף'' הי' בין הטשערנאבלער ור' הלל מפאריטש
כ"ט בניסן תשס"ז
10. מה השאלה
מובא באוצר סיפורי חב"ד והוא סיפור ידוע ומפורסם ולפלא שאינו ידוע לגולשים?
6, התכוונת לסיפור של ר' הלל מפאריטש
ד' באייר תשס"ז